Wajib Memakai Pelitup Muka Walaupun Berniqab - Datuk Seri Ismail Sabri

Putrajaya : Menteri Kanan Keselamatan , Datuk Seri Ismail Sabri Yakoob menjelaskan , pelitup muka di wajibkan semua ditempat awam .Ia kontrovesi yang berlaku apabila Neelofa dan suami dikatakan tidak memakai pelitup muka ketika hadir ke makamah untuk pertuduhan melanggar SOP kerana merentas negeri . Menurut Datuk Seri Ismail Sabri , pelitup muka diwajibkan walaupun seseorang itu berniqab atau sudah memakai face shield .

Pihak polis telah membuka siasatan atas dakwaan Neelofa tidak mengenakan pelitup muka yang diwajibkan Menteri Kesihatan Malaysia ketika hadir ke makamah untuk pertuduhan kerana melanggar SOP .Pihak polis berkata , Kementerian Kesihatan Malaysia mewajibkanpemakain pelitup muka disemua tempat awam mulai Ogos 2020 .

Pihak polis tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang telah melanggar arahan dari Kementerian Kesihatan Malaysia .Pihak polis juga meminta agar rakyat sentiasa peka dengan SOP yang ditetapkan pihak kerajaan demi menjaga keselamatan diri dari jangkitan virus COVID-19

Kontroversi berlaku apabila Neelofa yang hadir ke makamah atas pertuduhan melanggar arahan tidak dibenarkan merentas negeri . Neelofa dan suami dikatakan telah merentas negeri disebuah kedai karpet yang terletak di Nilai Negeri Sembilan . Neelofa dan suami ,Muhammad Haris atau dikenali PU RIZ dikatakan gagal mengimbas Aplikasi My Sejahtera untuk check in atau menulis secara manualdan tidak memakai pelitup muka .

Sebelum ini , Neelofa dan suami dituduh di bawah peraturan 19 , Peraturan Pencegahan Pengawalan Penyakit Berjangkit . Neelofa dikenakanjaminan sebanyak RM5000 kerana gagal mengimbas Aplikasi My Sejahtera atau menulis kehadiran dipremis berkenaan . Manakala Muhammad Haris pulak dikenakan jaminan sebanyak RM10000 atas 2 pertudahan kerana gagal mengimbas Aplikasi My Sejahteradan tidak menggukan pelitup muka ketika berada ditempat awam .