Kata Lockdown Tapi Lori Keluar Masuk Kuari , Akhirnya Penduduk Nekad Ambil Tindakan Sendiri



Status lockdown yang bermula selasa lalu sehingga 14 Jun ini seperti tidak memberikan apa-apa makna apabila banyak lori yang masih keluar masuk ke kawasan kuari  .

Satu perkongsian dilaman facebook "Rayyan Hilux" hari ini mendapati , kekecohan berlaku dari penduduk Jeram Kuala Selangor apabila banyak lori yang keluar masuk ke kawasan kuari untuk mengambil hasil bumi dalam tempah lockdown . 

Sumber : Rayyan Hilux

Ini menjadi persoalan kepada penduduk bagaimana terlalu banyak lori yang keluar masuk dari kuari sedangkan berada dalam tempoh lockdown dan bagaimana mereka ini boleh terlepas dari pihak berwajib sedangkan banyak sekatan-sekatan jalan raya dan rondaan dari pihak berkuasa .

Adakah lori-lori ini mempunyai permit dan surat kebenaran yang sah dari Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) . Adakah mereka ini tergolong dalam sektor-sektor keperluan yang dibenarkan untuk beroperasi  diumumkan kerajaan baru-baru ini .

Menurut penduduk , lori-lori ini juga telah memasuki laluan Taman Perumahan Penduduk bagi keluar masuk ke kawasan kuari yang mana perbuatan itu telah menyebabkan Jalan Taman Perumahan kawasan tersebut rosak dengan lori muatan melebih had .

Tiada Bonggol Punca Lori Di Pandu Laju

Lori-lori itu juga dikatakan telah dipandu oleh warga asing yang dipandu laju dengan muatan melebih 10 tan dan ada dariya lori tidak menggunakan canvas .

Perkara sudah pun diadukan kepada pihak berwajib sebelum ini , namun tiada apa-apa tindakan yang diambil kepada mereka . Ini menyebabkan para penduduk terpaksa mengabil tindakan sendiri untuk menahan lori-lori ini .

Soalnya ini tentang keselamatan penduduk , dengan lori yang muatannya melebihi 10 tan dan dipandu dengan laju ini boleh mengundang kemalangan yang tidak diingin berlaku .

Mereka memintak agar pihak berwajib tolonglah dengar luahan ini , bantulah mereka untuk menyelesaikan masalah ini . Aduan juga sudah dibuat , bukti pun sudah ada dan tidak perlu mengambil masa yang lama untuk menyelesaikan masalah ini , lagi-lagi mereka ini beroperasi dalam tempoh lockdown .