Sukarelawan Kesihatan Bagi Menangani Pandemik COVID -19

Kementerian Kesihatan Malaysia membuka penyertaan Sukarelawan bagi menangani pandemik COVID - 19 yang mana kini Negara kita telah mencapai lebih 7 Ribu kes harian . 

Kementerian Kesihatan menyeru kepada individu dalam penglibatan Sukarelawan Kesihatan bagi membantu KKM dalam menangani wabak COVID - 19 . Tenaga sukarelawan kini amat diperlukan bagi meringankan beban petuga petugas kesihatan yang sedia ada diseluruh negara .

Kepada mereka yang ingin menjadi sukarelawan Kesihatan boleh melengkapan borang berikut .

Klik Sini : SUKARELAWAN KKM

Sebarang pertanyaan anda moleh menghantar email kepada [email protected]

Sukarelawan ini terbuka kepada rakyat malaysia yang berumur 18 hingga 60 tahun sihat tubuh badan dari segi fizikal, mental dan tidak mengandung untuk wanita . Individu yang ingin menyertai sukarelawan harus mendapatkan kebenaran daripada majikan bagi yang bekerja . 

Sanggup bertugas dimana mana lokasi yang memerlukan dan tiada sejarak kontak rapat dengan man mana kes COVID-19 dalam masa 14 hari . Kakitangan Kementerian Kesihatan Malaysia adalah tidak dibenarkan untuk menjadi Sukarelawan.

Berikut Jawatan Sukarelawan yang diperlukan

  1. PEGAWAI PERUBATAN
  2. PEGAWAI PERGIGIAN
  3. PENOLONG PEGAWAI PERUBATAN
  4. JURURAWAT
  5. PEGAWAI KESIHATAN PERSEKITARANPENOLONG PEGAWAI KESIHATAN 
  6. PERSEKITARANJURUTEKNOLOGI MAKMAL PERUBATAN


Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia , KKM tidak menyediakan pengakutan , makanan , penginapan atau gaji dan elaun bagi individu yang ingin menjadi sukarelawan . Segala kos sepanjang menjadi sukarelawan ditanggung individu itu sendiri .